Sympa Menu

info99 - [Fwd: RE: [infosite-szerk] RE: [info99] Az Infosite ZH gyujtemenyei kap csan...]

Subject: 1999-ben felvett informatikus hallgatók

[Fwd: RE: [infosite-szerk] RE: [info99] Az Infosite ZH gyujtemenyei kap csan...]

  • From: Soos Istvan <>
  • To: ,
  • Subject: [Fwd: RE: [infosite-szerk] RE: [info99] Az Infosite ZH gyujtemenyei kap csan...]
  • Date: Thu, 06 Mar 2003 23:05:38 +0100

-------- Original Message --------
Date: Thu, 6 Mar 2003 22:47:31 +0100
From: "GAJDOS,SANDOR (HP-Hungary,ex1)"
<>
To: Soos Istvan
<>
CC:
,
wplus
<>,

Kedves Istvan,

gratulalok Neked az InfoSite-hoz es orulok, ha talaltal hasznosithato
gondolatokat is a mail-emben. En ugy gondolom, hogy nem vagyok egyedul a
velemenyemmel a tanaraitok kozott, megha masok nem is fogalmazzak azt
(nyilvanosan) meg. Tartok tole, hogy gyakran azert nem, mert nem latjak
ertelmet hadakozni nagyszaju hallgatok tomegeivel, akik a tudasukat
on-tulertekelessel, korlatlan onbizalommal es hangerovel helyettesitik,
mikozben - szomoru tapasztalat szerint - a masik vegletet kepviselok az
energiajukat inkabb sajat tudasuk fejlesztesere szentelik es nem mennek bele
kilatastalannak tuno (szelmalom)harcokba.

A szelmalomharc vadja persze engem is illethet, de nem banom, mert van, ami
ennel sokkal jobban zavar: evek ota hato tragikusan negativ folyamatok az
egesz oktatasban, benne a mi informatikuskepzesunkben. Mikozben nem
erzekelem azoknak az eroknek a kello tomeget, akiknek ezt meg kellene
(legalabb kiserelni) allitani, ugy tunik, hogy a "legjobb" hallgatoi
kezdemenyezesek is felemas szerepet jatszanak ebben a folyamatban. Erre az
altalam felemasnak itelt szerepre kivantam a figyelmet felhivni es egyuttal
orulnek, ha az okat is ki tudnam - szandekosan provokativ - levelemmel
deriteni.

En nem tudhatom, hogy annak idejen mi volt az InfoSite letrehozasanak
elsodleges celja, de most legalabb ket alternativa fogalmazodik meg bennem:
-a szanaszet elerheto segedanyagok hatekony osszegyujtesen es terjesztesen
keresztul az oktatas eredeti celjainak elereset tamogatni, avagy
-minel konnyebbe tenni egy-egy targybol a vizsgajegy megszerzeset.
Talan mondanom sem kell, hogy amig az elsovel azonosulni tudok es a bevezeto
gratulaciom tulajdonkeppen ennek szol, addig a masodikat nem tudom
tamogatni. Ez utobbirol szolnak a leveleim.

Termeszetesen nem azzal van onmagaban a problema, ha valaki konnyebben jut
vizsgajegyhez, hanem azzal, hogy emogott nincs megalapozott es elmelyult
tudas. Ennek hianyat pedig azert vagyok kenytelen velelmezni, mert a tudas
mindig is azert volt ertek, mert (szellemi) munka van mogotte. Ennek
biologiai okai vannak: az agyunk igy mukodik. Hasznalni kell a megfelelo
szinapszisokat, minel tobbszor, akkor lehet a tudast tartosan bedrotozni,
felprogramozni a neuronhalokat bizonyos problemak hatekony megoldasara. A
programozasi folyamatot hivjak tanulasnak. Ez egyeseknel tovabb tart,
masoknal rovidebb ido is eleg a megfelelo minosegu program eloallitasahoz,
de semmikeppen nem csak az a cel, hogy ez a program a foagon meg holnap is
le tudjon futni. Sokkal inkabb altalaban az, hogy evek mulva is mukodokepes
maradjon es a hibaagak kezelesere is kepes legyen. Ehhez kell a megfelelo
palyakat es szinapszisokat tobbszor mukodtetni, amihez egyreszt ido kell,
masreszt annak a lehetosege, hogy az adott temat minel tobb oldalrol jarja
korbe a tanulo, ekkor alakul ki egy kelloen gazdag biologiai
kapcsolatrendszer az agyban az adott tudassal osszefuggesben. A tipuspeldak
osszegyujtesenek tamogatasa es a megoldasok betanulasa ezt
megakadalyozhatja.
Azert csak felteteles modban, mert temakore es az elvart megertes szintje
valogatja, hogy valoban igy van-e. Vannak olyan tantargyak es temakorok,
amelyekbol szinte korlatlan szamban lehet egymasra alig hasonlito
feladatokat eloallitani, mas esetekben pedig ez szinte lehetetlen. Ez utobbi
esetben ama nehany pelda gondolati semajanak a kitalalasa jelenti a kello
szintu megertes probajat, amelyeket van ertelme a targybol a szamonkeres
soran megkerdezni. A targy eloadoja jol meg tudja itelni, hogy az o
targyaval mi a helyzet ebbol a szempontbol, es a jelenlegi gyakorlat is az,
hogy egyes eloadok kiadjak a regebbi peldaikat, masok pedig nem. Ezert
javaslom, hogy az eloado kontrollja alatt (is) legyen a site tartalma.

Ha tehat egy atlagos hallgato lehetoseget kap arra, hogy egy targyat
elegseges szinten 2 nap/felev befektetett munkaval teljesitsen, akkor az o
igy szerzett "tudasa" nem lesz osszemerheto azzal a tudassal, ami mogott
(ugyanolyan kepessegu hallgato eseten) 3 het/felev befektetett munka van. Az
InfoSite jelenlegi mukodesi modja bizonyos esetekben lehetove teszi a 2
nap/felev szinvonalu tudas megszerzeset es ennek a tudasnak az egyetemmel
valo hitelesitteteset.

Tisztaban vagyok vele, hogy ha Ti meg is szuntetnetek a szamonkeresi anyagok
gyujteset es terjeszteset, akkor masok kezdenenek ezzel foglalkozni. De
ekkor meg mindig megmaradna Nektek a palya nagyobb resze, feltehetoen minden
forumtol teljes tamogatasra szamithatnatok, mig a konkurrens rendszerekrol
mindez nem lenne elmondhato: ok a megturt, ill. uldozott kategoriaba
szorulnanak be.

Levelem egyik nem titkolt celja - mint Szollosi Lorandnak meg is irtam -,
hogy megismerjem a hallgatok velemenyet a kerdessel kapcsolatban. Bar
megkertem ot, hogy ennek erdekeben tegye nyilvanossa a nekem kuldott levelet
es a valaszomat is, eddig ennek nem latom nyomat. En ezt sajnalom, mert a
privat szellemi bajvivasnak ebben a kerdesben nem latom ertelmet. Ugyanis
szuk korben nincs jelentosege, hogy kinek miben van igaza, sot megitelni sem
konnyu. A kerdes az, hogy kinek a gondolataival tudnak tobben azonosulni
azok kozul, akik erintettek az ugyben, es nem utolsosorban, hogy minel
tobbek figyelmet rairanyitsuk a kerdeses problemara. Ekkor ugyanis talan
mukodesbe lep az az effektus is, hogy bar dohanyozni mindenkinek joga van,
sokan megsem teszik, mert a kovetkezmenyeket ismerven ontudatosan
elutasitjak a dohanyzast. (A hasonlat jelen esetben sajnos azert nem eleg
jo, mert a dohanyzassal nem lehet olyan elonyokre szert tenni, mint a
szamonkeresi anyag kimerito ismeretevel.)

A leveled vegen felvetett kerdesekben sajnos nem vagyok illetekes. Az
Informatika Szakbizottsag ulesere eddig egyszer hivtak meg (akkor is azert,
mert a szokasosnal tobben buktak meg Adatbazisokbol...), de ha meghivnak,
nem fogok megfutamodni. Masreszrol ugyanakkor nem vagyok biztos, hogy ennek
a forumnak kellene a temaval foglalkoznia, hiszen a kerdes annal sokkal
altalanosabb, mintsem le lehetne az informatika temakorere szukiteni.

Az InfoSite-hoz hasonlo sok jo otletet kivanva udvozol:
Sandor

PS: ez a levelem is nyilvanos, orulnek, ha a Tieddel egyutt az evfolyam
szamara is elerhetove tenned.